Bu yazıdaki amacımız Start & Stop teknolojisini ve neden kullanılmaya başlanıldığına kısaca değinmek ve bu teknoloji hakkında sokakta konuşulanların ne derece doğru olduğuna bazı açıklamalar getirmektir.
Kısaca Start & Stop
Otomobil üreticileri artık yakıt ekonomisi ve emisyon konusunda hükümetlerin ve tüketicilerin güçlü baskısı altındalar. Start & Stop sistemleri de bu iki hedef uğruna bulunup uygulanmış çözümlerden bir tanesi. Dur&Kalk diye de Türkçeye çevirebiliriz. Otomobiliniz belli koşullar sağlandığında motoru durdurur, siz harekete geçmek için hamle yaptığınızda da motoru kısa sürede çalıştırır. Böylece bekleme anında (kırmızı ışık, veya kısa süreli durmalar) motor boş yere rölantide çalışmaz ve yakıt tasarrufu sağlar.
2010'lardan itibaren tüm otomobil üreticilerinde gördüğümüz bu sistem aslında 1980'lerden beri vardı (bkz.Fiat Regata, Volkswagen Lupo), ancak o günün şartları zamanımızdaki kadar sıkı olmadığından gelişimi ve sağladığı kazanç yeterli seviyeye ulaşmamıştı.
Şüpheler
- Dur kalk dur kalk, buna marş motoru mu dayanır? Elbette sıradan bir marş motoru buna dayanmaz, ancak bu sistemin olduğu araçların marş dinamoları da, hatta ilgili diğer parçaları da, buna uygun şekilde dizayn edilmişlerdir. Dolayısıyla kontaktan dur kalk yaparak normal arabanızı start stoplu gibi kullanmaya kalkmayınız.
- Akü çabuk bitmeyecek mi? Start Stoplu arabalarda kullanılan aküler standart akülerden farklıdır. Akünün iç yapısı ve plaka sayıları çok sayıda marş yapmaya uygun olacak şekildedir. Ayrıca bu akülerin şarj durumu sürekli olarak bir elektronik sensör tarafından takip edilir. Böylece akünün şarj seviyesi kontrol altında tutulur, aynı zamanda akü belirli bir seviyenin altında ise araç start stop yapmayacaktır. Bosch bu aküleri "Derin döngü dirençli akü" olarak adlandırmış.
- 1 dakika kırmızıda beklerken ne kazanılır ki? Öncelikle sistemin asıl amacı emisyonların azaltılması, tabi ki yakıt tasarrufu da beraberinde geliyor. Üreticilerin ve boschun teknik dokümanlarında %5-%10 arasında değişen yakıt tasarrufundan bahsediliyor.
- Motor tekrar çalışırken beklediği kadar yakıtı birden yakıyormuş: Bu iddianın temeli nedir hiç belli değil, tam bir şehir efsanesi :) Böyle bir şeyi isteyerek bile olsa yapamazsınız ve günümüz motor teknolojilerini bilen herkes bu iddiaya hayır cevabı verebilir. Motora giden yakıt miktarı enjektörler tarafından verilir, beklemeden sonra silindire basılacak fazla miktarda yakıt zaten eskiden boğulma diye tabir edilen duruma yol açar: fazla zengin yakıttan dolayı yanma sağlanamaması.
- En çok yakıt arabanın ilk hareketinde yakılmıyor mu? Evet, ancak burada bahsedilen sabit haldeki bir arabanın belli bir hıza çıkması için gereken enerjiden bahsediliyor. Yani bir yanlış algı söz konusu. Bunun start/stop sistemin devreye girmesi veya aracın zaten rölantide bekliyor olması ile alakası yok, her iki durumda da araç durgun halden hızlanırken aynı oranda yakıt yakılacaktır. Start/stop sistemi aracın ihtiyacı olmadığı halde bile yakıt harcamasını engelleme amaçlıdır.
Bosch tarafından sistemin detaylı çalışma mantığını ve parçalarını anlatan bilgilere ulaşabileceğiniz Start Stop sayfası.
Siz de yorumlarınız ve tecrübelerinizi sayfamıza yorum yaparak bildirebilirsiniz.
0 yorum :
Yorum Gönder